loading...

منهول پلی اتیلن

بازدید : 141
پنجشنبه 26 اسفند 1400 زمان : 15:04

سپتیک تانک پلی اتیلن

فعل و انفعالاتی که در مخزن سپتیک تانک صورت می گیرد عبارتست از پالایش ابتدایی فاضلاب که همان ته نشینی است، حتماً موادی که در مخزن ته نشین و یا رونشین می شوند مراحلی از تصفیه را می گذرانند که درباره آن نیز مختصری گفتگو خواهد شد. مخزن به نحوی طراحی می شود که فاضلاب ورودی به آن تقریبأبین یک تا سه روز باقی می ماند در مدت مذکور مواد معلق بالنصبه سنگین فاضلاب به صورت لجن در کف مخزن ته نشین شده و بیشتر مواد معلق سبک و از جمله روغن و چربی به تدریج به شکل کف غلیظی در سطح مایم شناور می گردد. وقتی که مقدار فاضلاب وارد مخزن می شود به اندازه هم حجم آن پساب از لوله خروجی دفع می شود. لجن ته نشین شده در کف مخزن در اثر فعالیت باکتریهای غیر هوازی تجزیه گردیده ایجاد گاز می نماید. نتیجه فعل و انفعالات مزبور کاهش قابل ملاحظه حجم لجن می باشد و به همین دلیل معمولاً تخلیه لجن مخزن هر ۲ تا ۴ سال یکبار بر حسب زمان ماند اولیه ضرورت می یابد. در پساب مخزنی که صحیح طرح و اجرا شده است مواد معلق و تیرگی کمی وجود خواهد داشت معذالک هنوز کاملاً صاف نیست و بوی مخصوص فاضلاب می دهد. بعلاوه پساب مزبور احتمالاً از نظر بهداشت به علت در برداشتن باکتریهای بیماری زاء کیست و تخم کرمهایی که کاملاً از بین نرفته اند مخاطره انگیز می باشد. همزمان و متناوب با تجریه لجن در مخزن فاضلاب گاز تولید می شود که به صورت حبابهای ریز به سوی سطح مایع صعود می نماید. گازهای مزبور در حین برخورد به فاضلاب وارده مولکولهای آن را با موجودات ریز که عامل اصلی عملیات تجزیه اند جذاب می کنند. ذرات مزبور در سطح مایم تجمع یافته و به تدریج آن را سنگین و ضخیم می کند تا آنجه که کف مذکور درر اثر افزایش وزن اندکیریز سطح مایع قرار می گیرد. گسترش لایه های شناور گاهی به میزانی است که سطح زیرین آن ختی تا درون فاضلاب روی اصلی نیز ادامه می یابد. پیدایش این وضع معمولاً همزمان با افزایش لجن در کف مخزن است و نتیجتاً گذرگاه فاضلاب در داخل مخزن آنقدر کوچک می شود که فرصت کافی برای ته نشین شدن مواد معلق فاضلاب تازه تخلیه شده باقی نمی ماند و در نتیجه در پساب مخزن مقدار قابل توجهی مواد شناور مشاهده خواهد شد. اشکال مزبور را می توان با تخلیه و تنظیف منظم مخزن مرتفع کرد. از طرف دیگر صعود حبابهای گاز در درون مایع مخزن تا حدودی سیر طبیعی ته نشینی مواد جامد را مختل می کند. راه حل این مشکل ساختمان یک سپتیک تانک پلی اتیلن دو انباره است. به این ترتیب که مواد معلق سبک که از انباره اول خارج می شوند با شرایط مساعدتری در محیط آرام انباره دوم ته نشین می شوند.

این کار به خصوص در مواقعی که حجم لجن ته نشین شده زیاد و تجزیه بی هوازی سریعاً در حال گسترش استء بسیار موثر می باشد. لجن انباره دوم سپتیک تانک پلی اتیلن معمولاً یکنواخت تر و کف متشکله در آن کمتر از انباره اول است. مواد معلق، پساب چنین دستگاهی نیز کمتر از دستگاه یک مخزنه است. در حقیقت و با توجه به تعاریف فوق سپتیک تانک پلی اتیلن حوضچه ته نشینی ساده ایست که در آن فاضلاب با سرعتی کم و بطور مداوم در جریان است لذا مواد معلق ته نشین شده بصورت لجن در کف انباره با کمک باکتری های بی هوازی هضم میشود، و در نتیجه تبدیل به مواد آبکی و گازی شکل می گردد و از حوض خارج می شود لذا از مقدار لجنی که باید تخلیه شود کاسته می شود بطوریکه تخلیه لجن حداکثر یک بار درسال و در نهایت ۵ سال یکبار نیاز به خالی کردن پیدا می کند. نکته مهمی که باید حتماً رعایت شود اين است که در تمام مدت مقدار فاضلابی که از سپتیک تانک پلی اتیلن خارج می شود برابر با مقدار فاضلابی باشد که وارد سپتیک تانک پلی اتیلن می شود.

توضیحات فنی و تکنیکی سیستم تصفیه فاضلاب با سپتیک تانک پیش ساخته

برای جوامع کوچک که امکان جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب و پساب وجود ندارد سیستم سپتیک تانک اعم از سپتیک تانک بتنی پیش ساخته پا سپتیک تانک پلی اتیلن برای تصفیه پساب، اقتصادی ترین روش تصفیه فاضلاب میباشد. اگر چه از مخازن سپتیک تانک عمدتا برای واحد های مسکونی منفرد و دیگر واحدهای اجتماعی استفاده میشود اما مخازن بزرگتر آن نیز برای مجتمع های مسکونی بزرگ نیز مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا مخازن سپتیک به محفظه های متعدد (معمولا ۲ تا ۳ بخش) تقسیم میگردند و به نحوی طراحی میگردند که زمان ماند فاضلاب و پساب در آنها بین ۱ تا ۳ روز باشد. ارتباط بین مخازن سپتیک به وسیله سوراخی که در دیواره جداکننده (بافل یا سپریتور) تعبیه شده است انجام میگیرد. موارد استفاده سپتیک تانک ها به صورت ذیل میباشد:

- تصفیه فاضلاب واحدهای کوچک، ویلا آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی

- تصفیه فاضلاب رستوران ها و واحدهای غذاخوری

- تصفیه فاضلاب هتل ها و کارگاه های کوچک

- تصفیه فاضلاب کمپ های تفریحی

- تصفیه فاضلاب شهرک های ویلایی

نکات مهمی که در استفاده از سپتیک تانک ها برای تصفیه فاضلاب و تصفیه پساب باید مورد توجه باشد به شرح ذیل میباشد:

‌ - چون در داخل سپتیک تانک فاضلاب شرایط بی هوازی تشکیل می گردد و دراثر تجزیه بی هوازی هميشه مقادیر قابل توجهی گازکربنیک (02C)، سولفید هیدروژن (H2S) و سایر گازهای نسبتا بدبو متصاعد می گردد بنابراین برای خروج این گازها باید سپتیک تانک فاضلاب مجهز به سیستم تخلیه مناسب باشد لذا وجود ونت تخلیه گازهای بیهوازی ضروری به نظر می رسد.

- با توجه به تجمع گرانول ها و ذرات درشت دانه در داخل محفظه های سپتیک تانک، برای هر محفظه یک منهول جهت تخلیه و تمیز کردن این مخازن درنظر گرفته شود بدین منظور گروه صنعتی هلدینگ صنایع برتر با تعبیه دو دریچه بازدید و منهول تخلیه این امکان را فراهم نموده است.

- هیچ ماده ضدعفونی کننده ای نباید به داخل سپتیک تانک وارد شود.

- خروجی سپتیک تانک ها در اکثر موارد استانداردهای تخلیه به محیط زیست را نخواهد داشت بنابراین در صورتی که حجم پساب قابل توجه باشد (بیش از ۱۰ مترمکعب بر شبانه روز)، تصفیه پیشرفته تر فاضلاب نیز باید مدنظر قرار گیرد.

سپتیک تانک های تولیدی توسط گروه صنعتی هلدینگ صنایع برتر در ظرفیت های مختلف و بستگی به شرایط محل پروژه, با مصالح بتن مسلح پلی اتیلن و فایبرگلاس عرضه می گردند.

تفاوت انواع سپتیک تانک پلی اتیلن به لحاظ نوع لوله مورد استفاده:

نکته مهم در تولید سپتیک تانک فاضلاب آگاهی تولید کننده از شرایط استفاده خریدار می باشد. بعنوان مثال چنانچه بار ترافیکی روی یک مخزن سپتیک تانک وجود داشته باشد نوع متریال و میزان پلی اتیلن مورد استفاده در ساخت یک دستگاه سپتیک تانک متفاوت خواهد بود با زمانی که این شرایط برای سپتیک تانک پلی اتیلن فراهم نیست. همچنین چنانچه دستگاه سپتیک تانک فاضلاب قرار است بصورت اکسپوز روی زمین قرار گیرد می بایست این مورد به کارشناسان فنی شرکت جهت طراحی سازه مناسب اطلاع داده شود.

بهره برداری از سپتیک تانک

زمان تخلیه سپتیک تانک بطور معمول و در شرایطی که ظرفیت سپتیک تانک خوب محاسبه شود و از ریختن مواد غیر از فاضلاب جلوگیری شود، حدود یک سال مناسب خواهد بود. از ریختن مواد ضد عفونی کننده به داخل سپتیک تانک به علت از بین بردن باکتری ها خودداری شود.

تمام لجن نباید از سپتیک تانک تخلیه گردد زیرا مقداری لجن برای شروع مجدد فعالیتهای میکروب لازم می باشد.

دفع فاضلاب تصفیه شده خروجی از سپتیک تانک

پساب خروجی سپتیک تانک فاضلاب را بر حسب نفوذ پذیری زمین به دو طریق دفع می کنند:

۱. در زمین های با نفوذ پذیری زیاد، ترانشه ای به عمق ۴۵ سانتی متر حفر کرده و پساب سپتیک تانک را در آن تخلیه می کنند. زمین های با نفوذپذیری کم، فاضلاب خروجی از سپتیک تانک را به داخل چاه جذبی هدایت می کنند

۲. در صورتیکه زمین از نفوذپذیری کمی برخوردار باشد باید با ایجاد ترانشه هایی پر از شن و ماسه دانه بندی شده سطح تماس فاضلاب با زمین را افزایش داد.

ظرفیت نفوذپذیری زمین

ظرفیت نفوذپذیری زمین برای فاضلاب کمتر از آب است، زیرا مواد اضافی موجود در فاضلاب سپتیک تانک موجب بوجود آمدن مواد ژله ای می شود. بنابر تعریف، مدت زمانی که لازم است سطح آب در داخل چاله ای به ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتی متر و عمق ۴۵ سانتی متر، به اندازه ۲.۵ سانتی متر پایین رود، ظرفیت نفوذ پذیری زمین گفته می شود.

نکته: قبل از انجام آزمایش زمین محل آزمایش را باید خیس کرد و آزمایش را انجام داد. سطح زمین لازم برای جذب فاضلاب سپتیک تانک تصفیه شده بصورت زیر محاسبه می شود.

با داشتن زمان جذب در صورتبکه از لوله سوراخدار و ترانشه جهت دفع فاضلاب استفاده می شودء می توان از رابطه زیر استفاده نمود.

این تصفیه ناقص تنها موجب می شود که دفع فاضلاب به زمین آسانتر انجام گرفته و دفع آن به منابع طبیعی در روی زمین زیان کمتری را به محیط زیست وارد سازد ولی در هر صورت دارای معایب یک تصفیه ناقص می باشد. سپتیک تانک از نظر کار خود نیز دارای این عیب است که قسمتی از مواد ته نشین شده در کف انبار به علت تعفن و تولید گازها همراه اين گاز به سطح فاضلاب در انباره آمده و موجب اختلال در کار سپتیک تانک می شود.

همچنین ممکن است این مواد همراه فاضلاب بیرون آید. از جمله مشکلاتی که در جمع آوری فاضلاب خام در سطح روستاها وجود دارد عدم جریان کافی فاضلاب در لوله ها می باشد. این مسأله باعث می شود سرعت کافی در لوله ها بوجود نيامده و به علت کم بودن سرعت, مواد معلق در لوله رسوب و سیستم از کار بیفتد. پیرو همین نقطه ضعف سیستم های جمع آوری فاضلاب متداول بوده که تصمیم به جمع آوری فاضلاب ته نشین شده از مخمازن سپتیک گردید. پساب خروجی از مخزن که مواد معلق خود را در مخزن از دست داده است قادر خواهد بود با سرعت و شیب کمتری بدون مشکل در فاضلاب جریان یابد.

قابل توجه است که فاضلابروی ساختمان که عمل جمع آوری فاضلاب تولیدی و انتقال آن را تا مخزن سپتیک تانک عهده دار است بر اساس فاضلاب های متداول طراحی می شوند بنابراین لازم است که به مسأله حداقل سرعت و شیب در این فاضلابروها دقت شود. در صورتی که بتوان به حل اين مسأله فائق شد و از طرفی بتوان موقعیت مخزن را طوری انتخاب نمود که چند خانه را با هم سرویس دهد می توان فاضلاب چند خانه را جمع آوری و به مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن انتقال داد. مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن برای مناطقی که جنس زمین غیر قابل نفوذ باشد و نتوان از چاههای جاذب سود جست و برای منازل و موسساتی که در نواحی روستایی و پا دور از دسترس شبکه های جمع آوری فاضلاب قرار دارند، می تواند یک روش قابل تصفیه فاضلاب باشند. مخزن سپتیک تانک در واقع یک مخزن تع نشینی کوک می باشد که بع دلیل زمان ماند طولانی، فاضلاب در آن تحت اثر باکتریهای غیر هوازی به حالت معلق در می آید. سرپوشیده نمودن آن به منظور جلوگیری از مزاحمت بوی نامطبوع می باشد.نظر به اهمیتی که مخزن سپتیک تانک در کاهش آلودگی و مواد آلی فاضلاب داردء اغلب به عنوان یک راه حل موقت دفع فاضلاب بکار می رود. در این روش کلیه فاضلاب منزل بوسیله فاضلاب رو ساختمان وارد مخزن می گردد.

سپتیک تانک 45 مترمکعب

سپتیک تانک 45 مترمکعب با قطر 2.5 متر و طول 9.2 متر تولید می شود

دارای یک دیوایدر به ارتفاع 2.43 به فاصله 6.07 متری ورودی سپتیک تانک و 3.13 متری از قسمت انتهایی سپتیک تانک ساخته می شود

یک لوله ورودی و خروجی با قطر 160 میلیمتر به همراه یک سیفون و فلنچ در دو طرف سپتیک تانک تعبیه می شود

چهار عدد پایه در قسمت زیرین سپتیک تانک به قطر 400 میلیمتر برای جلوگیری از غلط خوردن و حمل و نقل راحت سپتیک تانک جوش می خورد

دارای ونت 2 اینچ انتقال گاز و دو عدد دریچه بازدید به قطر 600 میلیمتر تعبیه شده است

دارای ضخامت بدنه 6 الی 12 سانتیمتر می باشد

منفذ های تعبیه شده در مرکز دیوایدر به قطر 300 میلیمتر تعبیه شده است

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://holding-bartar.com مراجعه نمایید.

سپتیک تانک پلی اتیلن

فعل و انفعالاتی که در مخزن سپتیک تانک صورت می گیرد عبارتست از پالایش ابتدایی فاضلاب که همان ته نشینی است، حتماً موادی که در مخزن ته نشین و یا رونشین می شوند مراحلی از تصفیه را می گذرانند که درباره آن نیز مختصری گفتگو خواهد شد. مخزن به نحوی طراحی می شود که فاضلاب ورودی به آن تقریبأبین یک تا سه روز باقی می ماند در مدت مذکور مواد معلق بالنصبه سنگین فاضلاب به صورت لجن در کف مخزن ته نشین شده و بیشتر مواد معلق سبک و از جمله روغن و چربی به تدریج به شکل کف غلیظی در سطح مایم شناور می گردد. وقتی که مقدار فاضلاب وارد مخزن می شود به اندازه هم حجم آن پساب از لوله خروجی دفع می شود. لجن ته نشین شده در کف مخزن در اثر فعالیت باکتریهای غیر هوازی تجزیه گردیده ایجاد گاز می نماید. نتیجه فعل و انفعالات مزبور کاهش قابل ملاحظه حجم لجن می باشد و به همین دلیل معمولاً تخلیه لجن مخزن هر ۲ تا ۴ سال یکبار بر حسب زمان ماند اولیه ضرورت می یابد. در پساب مخزنی که صحیح طرح و اجرا شده است مواد معلق و تیرگی کمی وجود خواهد داشت معذالک هنوز کاملاً صاف نیست و بوی مخصوص فاضلاب می دهد. بعلاوه پساب مزبور احتمالاً از نظر بهداشت به علت در برداشتن باکتریهای بیماری زاء کیست و تخم کرمهایی که کاملاً از بین نرفته اند مخاطره انگیز می باشد. همزمان و متناوب با تجریه لجن در مخزن فاضلاب گاز تولید می شود که به صورت حبابهای ریز به سوی سطح مایع صعود می نماید. گازهای مزبور در حین برخورد به فاضلاب وارده مولکولهای آن را با موجودات ریز که عامل اصلی عملیات تجزیه اند جذاب می کنند. ذرات مزبور در سطح مایم تجمع یافته و به تدریج آن را سنگین و ضخیم می کند تا آنجه که کف مذکور درر اثر افزایش وزن اندکیریز سطح مایع قرار می گیرد. گسترش لایه های شناور گاهی به میزانی است که سطح زیرین آن ختی تا درون فاضلاب روی اصلی نیز ادامه می یابد. پیدایش این وضع معمولاً همزمان با افزایش لجن در کف مخزن است و نتیجتاً گذرگاه فاضلاب در داخل مخزن آنقدر کوچک می شود که فرصت کافی برای ته نشین شدن مواد معلق فاضلاب تازه تخلیه شده باقی نمی ماند و در نتیجه در پساب مخزن مقدار قابل توجهی مواد شناور مشاهده خواهد شد. اشکال مزبور را می توان با تخلیه و تنظیف منظم مخزن مرتفع کرد. از طرف دیگر صعود حبابهای گاز در درون مایع مخزن تا حدودی سیر طبیعی ته نشینی مواد جامد را مختل می کند. راه حل این مشکل ساختمان یک سپتیک تانک پلی اتیلن دو انباره است. به این ترتیب که مواد معلق سبک که از انباره اول خارج می شوند با شرایط مساعدتری در محیط آرام انباره دوم ته نشین می شوند.

این کار به خصوص در مواقعی که حجم لجن ته نشین شده زیاد و تجزیه بی هوازی سریعاً در حال گسترش استء بسیار موثر می باشد. لجن انباره دوم سپتیک تانک پلی اتیلن معمولاً یکنواخت تر و کف متشکله در آن کمتر از انباره اول است. مواد معلق، پساب چنین دستگاهی نیز کمتر از دستگاه یک مخزنه است. در حقیقت و با توجه به تعاریف فوق سپتیک تانک پلی اتیلن حوضچه ته نشینی ساده ایست که در آن فاضلاب با سرعتی کم و بطور مداوم در جریان است لذا مواد معلق ته نشین شده بصورت لجن در کف انباره با کمک باکتری های بی هوازی هضم میشود، و در نتیجه تبدیل به مواد آبکی و گازی شکل می گردد و از حوض خارج می شود لذا از مقدار لجنی که باید تخلیه شود کاسته می شود بطوریکه تخلیه لجن حداکثر یک بار درسال و در نهایت ۵ سال یکبار نیاز به خالی کردن پیدا می کند. نکته مهمی که باید حتماً رعایت شود اين است که در تمام مدت مقدار فاضلابی که از سپتیک تانک پلی اتیلن خارج می شود برابر با مقدار فاضلابی باشد که وارد سپتیک تانک پلی اتیلن می شود.

توضیحات فنی و تکنیکی سیستم تصفیه فاضلاب با سپتیک تانک پیش ساخته

برای جوامع کوچک که امکان جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب و پساب وجود ندارد سیستم سپتیک تانک اعم از سپتیک تانک بتنی پیش ساخته پا سپتیک تانک پلی اتیلن برای تصفیه پساب، اقتصادی ترین روش تصفیه فاضلاب میباشد. اگر چه از مخازن سپتیک تانک عمدتا برای واحد های مسکونی منفرد و دیگر واحدهای اجتماعی استفاده میشود اما مخازن بزرگتر آن نیز برای مجتمع های مسکونی بزرگ نیز مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا مخازن سپتیک به محفظه های متعدد (معمولا ۲ تا ۳ بخش) تقسیم میگردند و به نحوی طراحی میگردند که زمان ماند فاضلاب و پساب در آنها بین ۱ تا ۳ روز باشد. ارتباط بین مخازن سپتیک به وسیله سوراخی که در دیواره جداکننده (بافل یا سپریتور) تعبیه شده است انجام میگیرد. موارد استفاده سپتیک تانک ها به صورت ذیل میباشد:

- تصفیه فاضلاب واحدهای کوچک، ویلا آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی

- تصفیه فاضلاب رستوران ها و واحدهای غذاخوری

- تصفیه فاضلاب هتل ها و کارگاه های کوچک

- تصفیه فاضلاب کمپ های تفریحی

- تصفیه فاضلاب شهرک های ویلایی

نکات مهمی که در استفاده از سپتیک تانک ها برای تصفیه فاضلاب و تصفیه پساب باید مورد توجه باشد به شرح ذیل میباشد:

‌ - چون در داخل سپتیک تانک فاضلاب شرایط بی هوازی تشکیل می گردد و دراثر تجزیه بی هوازی هميشه مقادیر قابل توجهی گازکربنیک (02C)، سولفید هیدروژن (H2S) و سایر گازهای نسبتا بدبو متصاعد می گردد بنابراین برای خروج این گازها باید سپتیک تانک فاضلاب مجهز به سیستم تخلیه مناسب باشد لذا وجود ونت تخلیه گازهای بیهوازی ضروری به نظر می رسد.

- با توجه به تجمع گرانول ها و ذرات درشت دانه در داخل محفظه های سپتیک تانک، برای هر محفظه یک منهول جهت تخلیه و تمیز کردن این مخازن درنظر گرفته شود بدین منظور گروه صنعتی هلدینگ صنایع برتر با تعبیه دو دریچه بازدید و منهول تخلیه این امکان را فراهم نموده است.

- هیچ ماده ضدعفونی کننده ای نباید به داخل سپتیک تانک وارد شود.

- خروجی سپتیک تانک ها در اکثر موارد استانداردهای تخلیه به محیط زیست را نخواهد داشت بنابراین در صورتی که حجم پساب قابل توجه باشد (بیش از ۱۰ مترمکعب بر شبانه روز)، تصفیه پیشرفته تر فاضلاب نیز باید مدنظر قرار گیرد.

سپتیک تانک های تولیدی توسط گروه صنعتی هلدینگ صنایع برتر در ظرفیت های مختلف و بستگی به شرایط محل پروژه, با مصالح بتن مسلح پلی اتیلن و فایبرگلاس عرضه می گردند.

تفاوت انواع سپتیک تانک پلی اتیلن به لحاظ نوع لوله مورد استفاده:

نکته مهم در تولید سپتیک تانک فاضلاب آگاهی تولید کننده از شرایط استفاده خریدار می باشد. بعنوان مثال چنانچه بار ترافیکی روی یک مخزن سپتیک تانک وجود داشته باشد نوع متریال و میزان پلی اتیلن مورد استفاده در ساخت یک دستگاه سپتیک تانک متفاوت خواهد بود با زمانی که این شرایط برای سپتیک تانک پلی اتیلن فراهم نیست. همچنین چنانچه دستگاه سپتیک تانک فاضلاب قرار است بصورت اکسپوز روی زمین قرار گیرد می بایست این مورد به کارشناسان فنی شرکت جهت طراحی سازه مناسب اطلاع داده شود.

بهره برداری از سپتیک تانک

زمان تخلیه سپتیک تانک بطور معمول و در شرایطی که ظرفیت سپتیک تانک خوب محاسبه شود و از ریختن مواد غیر از فاضلاب جلوگیری شود، حدود یک سال مناسب خواهد بود. از ریختن مواد ضد عفونی کننده به داخل سپتیک تانک به علت از بین بردن باکتری ها خودداری شود.

تمام لجن نباید از سپتیک تانک تخلیه گردد زیرا مقداری لجن برای شروع مجدد فعالیتهای میکروب لازم می باشد.

دفع فاضلاب تصفیه شده خروجی از سپتیک تانک

پساب خروجی سپتیک تانک فاضلاب را بر حسب نفوذ پذیری زمین به دو طریق دفع می کنند:

۱. در زمین های با نفوذ پذیری زیاد، ترانشه ای به عمق ۴۵ سانتی متر حفر کرده و پساب سپتیک تانک را در آن تخلیه می کنند. زمین های با نفوذپذیری کم، فاضلاب خروجی از سپتیک تانک را به داخل چاه جذبی هدایت می کنند

۲. در صورتیکه زمین از نفوذپذیری کمی برخوردار باشد باید با ایجاد ترانشه هایی پر از شن و ماسه دانه بندی شده سطح تماس فاضلاب با زمین را افزایش داد.

ظرفیت نفوذپذیری زمین

ظرفیت نفوذپذیری زمین برای فاضلاب کمتر از آب است، زیرا مواد اضافی موجود در فاضلاب سپتیک تانک موجب بوجود آمدن مواد ژله ای می شود. بنابر تعریف، مدت زمانی که لازم است سطح آب در داخل چاله ای به ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتی متر و عمق ۴۵ سانتی متر، به اندازه ۲.۵ سانتی متر پایین رود، ظرفیت نفوذ پذیری زمین گفته می شود.

نکته: قبل از انجام آزمایش زمین محل آزمایش را باید خیس کرد و آزمایش را انجام داد. سطح زمین لازم برای جذب فاضلاب سپتیک تانک تصفیه شده بصورت زیر محاسبه می شود.

با داشتن زمان جذب در صورتبکه از لوله سوراخدار و ترانشه جهت دفع فاضلاب استفاده می شودء می توان از رابطه زیر استفاده نمود.

این تصفیه ناقص تنها موجب می شود که دفع فاضلاب به زمین آسانتر انجام گرفته و دفع آن به منابع طبیعی در روی زمین زیان کمتری را به محیط زیست وارد سازد ولی در هر صورت دارای معایب یک تصفیه ناقص می باشد. سپتیک تانک از نظر کار خود نیز دارای این عیب است که قسمتی از مواد ته نشین شده در کف انبار به علت تعفن و تولید گازها همراه اين گاز به سطح فاضلاب در انباره آمده و موجب اختلال در کار سپتیک تانک می شود.

همچنین ممکن است این مواد همراه فاضلاب بیرون آید. از جمله مشکلاتی که در جمع آوری فاضلاب خام در سطح روستاها وجود دارد عدم جریان کافی فاضلاب در لوله ها می باشد. این مسأله باعث می شود سرعت کافی در لوله ها بوجود نيامده و به علت کم بودن سرعت, مواد معلق در لوله رسوب و سیستم از کار بیفتد. پیرو همین نقطه ضعف سیستم های جمع آوری فاضلاب متداول بوده که تصمیم به جمع آوری فاضلاب ته نشین شده از مخمازن سپتیک گردید. پساب خروجی از مخزن که مواد معلق خود را در مخزن از دست داده است قادر خواهد بود با سرعت و شیب کمتری بدون مشکل در فاضلاب جریان یابد.

قابل توجه است که فاضلابروی ساختمان که عمل جمع آوری فاضلاب تولیدی و انتقال آن را تا مخزن سپتیک تانک عهده دار است بر اساس فاضلاب های متداول طراحی می شوند بنابراین لازم است که به مسأله حداقل سرعت و شیب در این فاضلابروها دقت شود. در صورتی که بتوان به حل اين مسأله فائق شد و از طرفی بتوان موقعیت مخزن را طوری انتخاب نمود که چند خانه را با هم سرویس دهد می توان فاضلاب چند خانه را جمع آوری و به مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن انتقال داد. مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن برای مناطقی که جنس زمین غیر قابل نفوذ باشد و نتوان از چاههای جاذب سود جست و برای منازل و موسساتی که در نواحی روستایی و پا دور از دسترس شبکه های جمع آوری فاضلاب قرار دارند، می تواند یک روش قابل تصفیه فاضلاب باشند. مخزن سپتیک تانک در واقع یک مخزن تع نشینی کوک می باشد که بع دلیل زمان ماند طولانی، فاضلاب در آن تحت اثر باکتریهای غیر هوازی به حالت معلق در می آید. سرپوشیده نمودن آن به منظور جلوگیری از مزاحمت بوی نامطبوع می باشد.نظر به اهمیتی که مخزن سپتیک تانک در کاهش آلودگی و مواد آلی فاضلاب داردء اغلب به عنوان یک راه حل موقت دفع فاضلاب بکار می رود. در این روش کلیه فاضلاب منزل بوسیله فاضلاب رو ساختمان وارد مخزن می گردد.

سپتیک تانک 45 مترمکعب

سپتیک تانک 45 مترمکعب با قطر 2.5 متر و طول 9.2 متر تولید می شود

دارای یک دیوایدر به ارتفاع 2.43 به فاصله 6.07 متری ورودی سپتیک تانک و 3.13 متری از قسمت انتهایی سپتیک تانک ساخته می شود

یک لوله ورودی و خروجی با قطر 160 میلیمتر به همراه یک سیفون و فلنچ در دو طرف سپتیک تانک تعبیه می شود

چهار عدد پایه در قسمت زیرین سپتیک تانک به قطر 400 میلیمتر برای جلوگیری از غلط خوردن و حمل و نقل راحت سپتیک تانک جوش می خورد

دارای ونت 2 اینچ انتقال گاز و دو عدد دریچه بازدید به قطر 600 میلیمتر تعبیه شده است

دارای ضخامت بدنه 6 الی 12 سانتیمتر می باشد

منفذ های تعبیه شده در مرکز دیوایدر به قطر 300 میلیمتر تعبیه شده است

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://holding-bartar.com مراجعه نمایید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 90
  • بازدید کلی : 1249
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی